Fortsätt till huvudinnehåll

Vad är kreativitet?

Vad är kreativitet? I korthet är kreativitet för mig en förmåga att skapa - skapa med händerna, skapa stämning, skapa lösningar till problem, skapa det bästa av situationen, osv. Jag har en viss känsla då jag känner hur kreativiteten flödar och den kan komma fram tex. medan jag mediterar, under en lektion jag instruerar, då jag pysslar med barnen eller då jag gräver i trädgården. Under de senaste dagarna har jag funderat på denna "källa till kreativitet".  Då det yttre arbetslivet har delvis stannat för mig så har jag haft möjlighet att undersöka vad kreativtet är för just mig - för jag tror att det här något ytterst individuellt för var och en. Varifrån kommer kreativiteten? Hur kommer den? Vad gör den åt mig?

Det kreativa flödet kommer inte så där bara, på beställning. Det märkliga är att den kommer liksom av sig självt, smygande - ibland. Det är inte bara stillavarande som gör det - utan det är stillavarande med lätthet som gör det för mig. Inte bara vara utan bara vara. En del konstnärer får sin inspiration från lidelse och svårighet. För mig är det snarare lättheten efter en tyngre dag/period som ger flödet av kreativitet, för mig strömmar kreativiteten så gott som alltid ljus, glädjefylld och lätt flödande. Jag kan promenera i min trädgård och se allt som behöver göras och tyngas ner - ingen kreativitet här. Men så en dag, utan agenda, går jag där med lätt sinnelag och börjar plocka och ordna - och där kommer den - glädjen att göra - som sakta mak växer fram, letar nya möjligheter, ser möjligheter, njuter. Lekfullheten i samarbete med organiserat görande löser sakta mak problem för problem och nya idéer strömmar fram. Ja, min kreativitet handlar väldigt mycket om energiflödet. Och i det energiflödet är jag välmående

Livet i sin grundnatur är kreativt - anspassningsbart - föränderligt - genom att det hela tiden tvingas (eller vill?) hitta nya vägar, nya sätt att finnas till, överleva. Så jag tänker att vi människor också alla är kreativa i vårt väsen. Vi behöver bara hitta vårt eget sätt att få igång flödet. Jag har kommit lite närmare i att förstå hur jag kan hjälpa min kropp och mitt sinne att komma till just mitt kreativa flow som ger mig så mycket lycka och mening i livet. Här är en del av mina insikter:

Ut i naturen - det har blivit så påtagligt hur naturen jordar nu då mycket i livet står still. Då jag är jordad är jag lugn, återhämtad och i kontakt med min egen kropp. Jag hör min inre röst bättre - den där som är jättebra på att se hur något nytt kan skapas.

Mjuk rörelse - nästan vilken rörelse som helst, yoga, dans, promenad bara den är lugn. I medveten lugn rörelse synkroniseras kroppen och sinnet, de hittar samma takt och det är lättare att känna in. Rörelse som stärker min interoceptivitet.

Pranayama - djupanding. Hjälper att få kontakt med mitt inre.

Ordna - plocka städigt i en jobbigt stökig knut av hemmet, tex. den där hörnan i kökshyllan som alltid fylls av smått krims och krams. Energin strömmar lättare efter det. Det här handlar kanske också om att ta itu med och slutföra något som jag skjutit upp och undvikit en tid.

Reiki Healing - jag har hittat min kreativitetsportal i Reiki. Jag låter Reikienergin strömma en stund och känner en mjuk, ljus energi som sveper bort hinder för min kreativitet.

Mindfulness - stanna upp och iaktta nuet, just den här stunden. Det kan vara så att jag tittar en stund på våra hönor då de sprättar omkring, eller bara lyssnar inåt en stund, scannar kroppen. 

Trädgårdssysslor - jag börjar i ett hörn och så öppnar sig en hel värld av både berättelser och möjligheter: Hur ogräsen också vill leva och finns till på ett mycket smart sätt men med risken av att de kanske blir abrupt uppryckta av en rensare. Hur man kunde stegvis förnya blomrabatten. Hur en liten ny planta kunde flyttas till en annan del av trädgården och hur man där kan bygga upp en helt ny värld... vips har det gått flera timmar och jag känner hur livet flödar i mig.

Sagoläsning och läsning överlag - här är skatten! Hur varje saga eller berättelse har något som inspirerar och tangerar den egna livsstigen. Hur det egna bekymret kan bli en saga! Filmer har samma effekt.

Musik och Sound Healing - alltid en pålitlig kreativitetsöppnare för mig. 

Havet - outtömlig inspirationskälla och lugnare. Det är i det flödande lugnet som kreativiteten gömmer sig för mig.

Pyssla med mina eteriska oljor och kristaller - mycket grunande som ger en bra start på dagen eller nollställer ett stressat sinne.

Etc.

Det får bli egna blogginlägg för varje sätt märker jag <3
Namaste,
M

Kommentarer