Fortsätt till huvudinnehåll

Kärleksfull vänlighet - Metta bhavana

Under den här undantagstiden har meditationen Metta bhavana kommit till mig i olika forum. Metta betyder kärleksfull vänlighet och bhavana betyder kultivera eller odla; Metta bhavana betyder alltså att odla kärleksfull vänlighet. Jag gjorde denna meditation första gången på min yinyogalärarutbildning med Magdalena Mecweld och blev berörd av hur enkelt man kan känna en djupare mening och kontakt - till sig själv eller världen runtomkring. Världen behöver mera kärlek och vänlighet just nu och man ska inte förringa en liten individuell insats. Med övning känns den här meditationen bara bättre. Den passar även alla åldrar och livsåskådningar och är på sätt universell <3

Metta-meditationen går ut på att du upprepar tre meningar med olika fokus i vart du riktar orden. Du kan visualisera känslan bakom orden tex. som en hop fjärilar som flyger mot målet för vänligheten eller som en ljusstråle eller annat som känns naturligt för dig. Jag brukar själv ha händerna på mitt hjärta då jag gör den här meditationen. Du kan stanna med varje steg i meditationen så länge du känner, ca 5 minuter per steg är en bra början för nybörjare. Det är ypperligt att kombinera Metta-meditationen till tex. yinyoga och välja ett steg per yinyogaposition. 


Metta bhavana-meditation

Steg 1
Du börjar med att rikta meningarna till dig själv:
Må jag vara trygg och beskyddad
Må jag vara fridfull
Må jag vara fylld av kärlek och tillit

Steg 2
Därefter väljer du en kär person till dig som du riktar meningarna till:
Må du vara trygg och beskyddad
Må du vara fridfull
Må du vara fylld av kärlek och tillit

Steg 3
Därefter väljer du en neutral person till dig som du riktar meningarna till (tex. en person du inte känner så bra, som du varken har positiva eller negativa känslor för, tex. en person du mötte på vägen till butiken):
Må du vara trygg och beskyddad
Må du vara fridfull
Må du vara fylld av kärlek och tillit

Steg 4
Sedan är det dags att välja en person du ogillar, någon som skapar negativa känslor i dig (du behöver inte välja den värsta genast i början...). Rikta meningarna nu till denne person:
Må du vara trygg och beskyddad
Må du vara fridfull
Må du vara fylld av kärlek och tillit

Steg 5
Till sist riktar du meningarna till alla levande varelser på jorden, växter och djur:
Må ni vara trygga och beskyddade
Må ni vara fridfulla
Må ni vara fyllda av kärlek och tillit

Följ med hur du känner dig under och efter meditationen och följd ditt hjärta i huruvida den känns rätt för just dig. Upprepa övningen så ofta du vill och kan.

Namaste,
M

Kommentarer