Fortsätt till huvudinnehåll

Tio år i Sagoskogen

Det här året fyller mitt företag Sagoskogen-Satumetsä tio år! Det känns som en lång tid, samtidigt har den tiden gått fort. På många sätt har detta varit tio år av att lyssna till sitt hjärta och sin kropp för mig - tio år att hållbart skapa allt det som Sagoskogen är idag, mjukt omvandlande av mitt varande och delande under tio års tid.

Sagoskogen bara blev till, lite överraskande. Jag hade inte planer på att bli företagare, i själva verket trodde jag länge att företagande inte alls är något för mig. Men samtidigt visste jag att jag har så mycket att ge till människor, grupper, barn och vuxna att allt det omöjligt kunde göras enbart i egenskap av timlärare eller hobbyinstruktör (vilket jag hade varit i 15 år innan Sagoskogens start 2012). Då jag startade upp min deltidsfirma var det mest av praktiska skäl. Ganska snabbt insåg jag dock att Sagoskogen kan bli en plattform för nästan vad som helst och kan verkligen bli en inspiration för många - och ett jobb för mig! Precis som i Lennart Hellsings ramsa Sagans slända: "...i Sagans skog kan nästan allting hända - och nästan allting händer också där!" - en av mina favoritramsor som inlett mången Rimsalabimstund med dagisbarn i hela Åboland. 

Rimsalabim och Dansglädje var av de första tjänsterna jag erbjöd via Sagoskogen. Även sagotimmarna på bibliotek blev omtyckta och jag trivdes nog från första stund med dem lika mycket som deltagarna <3 Jag brann för att att skapa meningsfulla stunder av närvaro för barn - stunder där fantasin lockas fram och självkänslan stärks. Sagoskogen som namn betonade kanske främst just den här verksamheten. Här, mitt i skogen, bor jag och skapar. Motionsverksamheten har dock alltid varit en minst lika viktig del av mig och mitt instruktörskap så det blev ganska snart också vattengymnastikgrupper, Zumbalektioner och arbetsvälmåendetimmar i egen regi.   

Sakta mak har även yoga och avslappning hittat in i Sagoskogen. De metoder som hjälpt mig att varva ner och vårda kroppen under jäktiga och jobbiga perioder i mitt liv och arbete gav mig gnistan till att fördjupa mig i hur jag kan hjälpa människor att hitta tillbaka till Sitt lugn, Sin kärna och Sin kreativitet. Yinyoga, Sound Healing, mjuk dynamisk Yoga, MediYoga, Hormone Yoga, Mindfulness och Sagoyoga är nu självklara delar av Sagoskogens verksamhet i from av lektioner och kurser. Den fartfyllda dansen och gympan har fått sakta ner till mjuk dans i mina Dancing Queen-lektioner. I de individuella behandlingarna känns det meningsfullt att mötas med kunden och hjälpa hen att slappna av och hitta tillbaka till sin kraft och inspiration. Reiki Healing och Klangskålsbehandling har visat sig vara en mycket kraftfull combo.

Då jag fördjupat mig i återhämtningens fysiologi och psykologi har jag på ett härligt sätt kunnat kombinera min biologbakgrund med instruktörskapet - vetenskapen med en holistisk människosyn. Jag njuter stort av att läsa och lära mig mer om hälsa och praktisk yogafilosofi, lyssna till visa lärare och andra instruktörers erfarenheter. Det finns ständigt nya, intressanta och spännande utbildningar att ta del av. I och med pandemin har detta kunnat ske även internationellt rätt lätt. Jag strävar till att leva som jag lär, så samtidigt som jag fortbildar mig, hittar jag även mer fungerande sätt för mig att bygga upp min vardag och mitt liv med, sätt att bli ännu bättre på att lyssna på min kropp, mitt hjärta och min magkänsla. På så sätt omvandlas Sagoskogen sakta mak vidare - en sorts mjuk, naturlig evolution av mig och således även verksamheten.

Pandemin har varit en utmaning men även en intressant förvandling i Sagoskogen under de två senaste åren. För tillfället håller jag största delen av mina lektioner online och det har fungerat förvånansvärt bra! Jag känner att en passlig kombination av live- och online-lektioner har blivit den bästa helheten för mig som lärare.

Här vid tioårsstrecket är det skönt att lite stanna upp och blicka både bakåt och framåt. Oj vad många härliga minnen tio år i Sagoskogen har gett! Så många glada ansikten och människor i alla åldrar med olika bakgrund. På en hållbar grund dansar verksamheten framåt och siktar på tio nya år av inspiration, livsglädje och helhetshälsa - för alla!

Varmt välkommen med på resan, jag finns här för Dig! <3

Du kan läsa mera om Sagoskogen på: www.sagoskogen.fi

Kommentarer