Fortsätt till huvudinnehåll

Teman för yogalektioner

Vagusnerven, Stress Away, Chakrabalansering, Lever&Gallblåsa, Glädje&Sorg - yogapass brukar ha läckra temanamn och först kan man börja fundera om man kan göra ett yogapass för vad som helst? Efter att ha själv yogat i ett antal år har jag kommit till några insikter kring yogapassens tematik.

Under en yogalektion riktar vi fokuset inåt. Vi känner efter hur en position eller övning känns fysiskt, psykiskt och energetiskt just idag. Med vår närvaro till vår kropp och vårt sinne och med djupa, medvetna andetag skapar vi en plattform att rikta intentioner mot ett önskat mål. Och detta kan faktiskt vara vad som helst, men helst förstås något intressant och relevant.

Passets tema kan vara rent fysiskt - tex. fokus på höftens rörlighet. Vi kan även välja att fokusera på ett helt organsystem, tex. matsmältningen. Med ett mera mentalt/emotionellt fokus kan vi forma passet till att koncentrera oss på tex. våra känslor av oro, ångest eller glädje.  Vi kan även välja en mera energetisk approach med tex. fokus på våra chakran eller livsenergin. Eller så kan vi närma oss ett tema från alla dessa perspektiv.

Upplevelesen av passets tema är alltid individuell. En del av oss söker den fysiska nivån - och enbart den, tex. för att hålla en ryggsmärta borta. För en annan kan yogan vara ett redskap för att minska på stressnivåerna.  För en tredje kan yogan kännas som en andlig upplevelse och passen blir alltid holistiska upptäcktsfärder för hen. Yogaläraren brukar sätta ihop passen utgående från temat - i ett benpass finns det stärkande och stretchande positioner för just benmusklerna men kanske även ett fokus på att jorda sig, hitta kontakt med underlaget och marken. I ett pass för lever och gallblåsa fokuserar man på positioner som stretchar och stimulerar det fysiska området och meridianerna för dessa organ men man kan även prata om ilska och aggressioner som kopplas till just dessa organ. Yogan lockar oftast utövaren till att hitta en koppling mellan kropp och sinne, det yttre och det inre, men den nivå man vill arbeta på är alltid upp till utövaren själv. Det är din yogabubbla och din praktik - din yogastig.

Med teman på yogapassen kan vi komma att märka hur yogan kan vara en plattform till att belysa olika aspekter av kroppen, sinnet, livet och samhället. Inte för att yogan skulle vara en mirakelmedicin mot vad som helst i världen utan för att stanna upp inför ett tema och betrakta det ur olika perspektiv. Samtidigt kan vi även märka kraften i att rikta vår uppmärksamhet medvetet till en specifik sak. Ibland kan det bara räcka med djupa andetag och intentionen eller visualiseringen för att lindra spänningen i en kroppsdel eller för att få en stilla insikt.

Jag storgillar själv att forma teman till mina yogapass. En viktig grund är trygga och tydliga yogapostioner som kombineras med djup medveten anding. Därifrån vill jag guida dig till att lyssna inåt. Hur känns det i din kropp just nu? Vad händer i ditt sinne just nu? Hur relaterar du till temat? Jag väver in vetenskaplig fakta (biologen i mig storgillar detta) och ett holistiskt hälsoperspektiv i det jag säger under passets gång. Jag följer också min intuition kring vad gruppen behöver öva eller höra just nu. Kanske ett citat, eller en påminnelse om att ta extra djupa andetag - eller bara tystnad. 

Via denna approach har jag själv förälskat mig i yogan <3 

Namaste <3


Kommentarer