Fortsätt till huvudinnehåll

Ett nytt år framför oss

Ett nytt år börjar imorgon. Det känns bra att vända blad, lättande och framåtblickande. Känslan är extra stark i år, det finns mycket att släppa taget om och lämna bakom sig. 

Jag lyssnade på en av mina favoriter, Lee Harris, idag. Han bad lyssnarna fundera ett svar på tre frågor och det blev en fin stund att filosofera. De här tre frågorna passar perfekt i avslut av olika slag. Kanske till och med att ställa sig varje kväll före läggdags. 

Första frågan var: Vad gav det gångna året dig som du är tacksam för?  För mig blev svaret mera tid i mitt hem med familjen, tid att fixa det mysigt och rogivande, tid för samvaro på ett kravlöst sätt. Vardagsrumban brukar i vanliga fall ta nästan all energi så att smått fixande hemma har främst hänt på semestertid. Nu har jag gjort något smått nästan varje dag och känner stor glädje då jag ser omkring mig. Hemmavarandet gav även uppskattning och tacksamhet för de små evenemang eller händelser som blivit av - en skogsvandring med picnic, en eldshow i byn, att skapa en julstig med dagisbarn. Känslan av mening och lugn.

Andra frågan var: Vad är du redo att släppa taget om? Jag tänkte på känslan av osäkerhet som kan komma inför nya saker. Den är jag redo att släppa taget om nu. Det finns så många saker som blev helt annorlunda än planerat det här året, så många avbokningar, nya former och riktningar så jag har verkligen fått öva på att göra fastän osäkerheten funnits där. Out of the comfort zone. Från och med nu ska jag försöka se nya situationer som möjligheter och spännande utmaningar som på sikt ger nya synvinklar och idéer - erfarenehet och visdom.

Tredje frågan var: Vad vill din själ säga till dig idag? Den här frågan var svårare att höra svaret på, eftersom jag höll på att hänga upp nya lampor i vardagsrummet då frågan kom. För mig kommer ett sådant svar sakta mak fram, då jag är i stillhet eller sysslar med något kreativt, lite som en insikt som sakta växer sig fram. En liten tid senare förstod jag svaret, det är just det min själ säger till mig: Ta tid för reflektion i stillhet! Ta tid för kreativitet! Våga!  

Jag känner mig hoppfull inför 2021. Energin för året känns lätt, lättare än förut. Oavsett vilka överraskningar som dyker upp så vet jag att vi kommer att klara dem - tillsammans. Jag sätter mitt fokus på helhetsvälmående för mig själv, mina kära och alla andra - och vågar låta min röst bli hörd! 

Jag önskar dig ett mjukt, djupt, glädjefyllt och modigt nytt år 2021! <3

ps. Med barnen har jag haft en uppskattad kvällsrutin med att fråga fyra frågor vid läggdags: 1. Vad var det bästa idag? 2. Vad var det värsta idag? 3. Vad är du tacksam för idag? 4. Vad önskar du dig just nu? Det har blivit en fin stund att hinna ikapp varandra efter en bråd dag. Jag tror jag ska damma av den rutinen lite och ta upp den på nytt igen <3

Inspiration: Lee Harris

Kommentarer