Fortsätt till huvudinnehåll

Förändringar


"When there is no more to take away, simplicity is realized, complexity decreased and serenity enhanced" Okänd

Den här tavlan finns på väggen i min tambur. Den har hängt där sedan år 2007 då jag läste citatet i en inredningstidning och blev berörd av hur fint uttryckt det var. Jag hade sakta spirande börjat följa min inre röst i mina val och i det här citatet fanns något som kändes bekant. De flesta områdena i mitt liv hade varit i smärtsam förändring och det gamla hade skalats bort. Jag kände vad jag ville men såg ännu hinder för att verkligen leva på det sätt jag önskade. Men jag höll på att lära mig. Några större förändringar lurade ytterligare bakom knuten.

Nu år 2020, då vi är i stora tider av osäkerhet och förändring världen över kom jag att tänka på tavlan och dammade av den. Ja, nu känns orden på djupet igen. Jag har varit här förut. Det här är bekant för mig - förändring. Nu reagerar en hel värld och den energin är påtaglig. Jag känner smaken av stresshormoner och märker hur sinnet stormar till. Jag relaterar igen till hur en blomma rycks upp med rötterna, hur en trygghet kan vara falsk. Hur det känns när allt det man byggt upp något på tas ifrån en, åtminstone för en stund. Chocken. When there is no more to take away

Simplicity is realized. Vi har tvingats stanna upp nu pga. covid-19-pandemin. Det är grundbehoven det handlar om nu: tak över huvudet, mat på bordet, att ta hand om de som är dig nära, att hålla god hälsa. Det enkla livet - att skydda det viktigaste och det sårbara. I den avskalade enkelheten finns en skatt gömd. Steg i en ny riktning kan kanske te sig möjliga först här Complexity decreasedFörändringen kan vara katalysatorn för att skapa något ännu bättre

Stora förändringar naggar oss i kanterna men slipar också diamanter. Då vi lever igenom förädringsprocessens djupa dalar och höga berg. Då vi accepterar och omfamnar osäkerheten och enkelheten i att stanna upp och inte veta. Då vi lär oss att vara lugna fastän, eller kanske dansa fastän. Då vi lär oss att vi  alltid kan påverka något, alltid ta ett babysteg i en ny riktning igen. Denna erfarenhet och insikt ger sköna ringar på vattnet i vårt fortsatta, igen lite nya, liv. Serenity enhanced. 

I den här ronden av förändring har jag stor hjälp av min livserfarenhet men också av de många fina verktygen jag själv använder och lär ut nuförtiden, bl.a. mjuk yoga, mindfulness och meditation. Jag ska fortsätta dela med mig av mina insikter och verktyg längs vägen. Jag hoppas att de kan hjälpa dig att navigera genom osäkra tider.

Yin to Life,
M

Kommentarer

  1. Tack Marjo för de kloka orden❤️!Jag berördes speciellt av orden att våga acceptera osäkerheten.Det har jag haft svårt med.Tack för att du delade med dig av dessa fina tankar!-Eivor-

    SvaraRadera

Skicka en kommentar